lördag 24 december 2011

God jul och drömmar om snus

Jag vaknade PANG BOOM BANG ur en dröm. Det var en dröm när jag påminde någon om att han var skyldig mig en dosa snus. Inte för att jag egentligen ville ha tillbaka den, utan bara för att jag kände mig åtsidosatt. Han ville gå och köpa en i en kiosk som fanns en bit bort. Då vaknade jag. Bra dröm, eller inte. Jag vet faktiskt inte helt enkelt.

Men nu ligger man här i sängen hemma hos Pappa och Lillemor. Det är julaftons morgon och jag har druckit kaffe, ätit en skinksmörgås och läst i min The Zombie Survival Guide. Man kan aldrig vara nog förberedd.

När det börjar bli lite mindre morgon och lite mer förmiddag ska pappa skjutsa hem mig till morfar och sen får vi se vad dagen har att erbjuda. Troligen åker vi och äter julbord hos mina kusiner. Det finns också möjlighet att vi helt enkelt stannar hemma hos morfar.

Det är det här som gör mig galen. Jag vill ha en egen jul, inte behöva vara okej med alla andras tycken och tankar. Min perfekta jul hade jag vaknat bredvid någon omtyckt person i min egen säng. Vi hade gjort frukost och ätit den tillsammans och tittat på ett avsnitt av någon bra serie. Det innebär just nu säsong två av Twin Peaks. Sedan hade man gjort sig i ordning och börjat stöka lite för vid ett eller så kommer vänner över och ska äta julbord. Sedan efter julbordet tittar man på Kalle Anka och sen är det julklappsutdelning. Man har det trevligt och myser. På kvällen tittar man på Karl-Bertils julafton och spelar sällskapsspel och blir lite för full på julöl och äter lite för mycket julgodis. Sen kanske man går ut på kvällen en sväng. Tar en öl på Kelly's eller så drar man igång en lite tyngre fest på hemmaplan. Det är en jul jag vill ha. En jul jag kanske aldrig kommer få, trots att den inte är överdrivet grandios.

Inte som nu då jag inte har en aning om vad som kommer att hända. Jag har inte fått bestämma någonting. Jag ska bara åka hit eller dit. Helst vill jag bara åka hem till Göteborg och sitta inne på mitt rum och glo. Det känns bättre än det jag nu har framför mig. Men jag ska föröka slappna av ett tag och lägga undan den här känslan. Sen får man se hur dagen fortlöper.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar