torsdag 6 oktober 2011

Filmtips: The Ramen Girl

Jag har precis sett en riktigt skön och lättsam film. The Ramen Girl. Det är säkerligen, med största sannolikhet, en romantisk komedi och det baserar jag på de element som en romantisk komedi ska innehålla. Romatik och komiska inslag. Eventuellt ett romantiskt drama, då det komiska elementet inte allt för lätta att skönja jämt.

Bild från Go Ramen!
En amerikansk tjej blir dumpad av sin pojkvän i Tokyo efter att ha flyttat efter honom dit. I sin desperation går hon ner till Ramen-stället på hörnet för att komma bort från sin tomma lägenhet. Stället är egentligen stängt men ägaren vet inte vad han ska göra med henne så hon får trots det en skål Ramen. Hon blir stamkund på Ramen-stället och tillslut får hon ur sig, trots språkproblematiken, att hon vill lära sig göra Ramen och blir efter lite prövningar lärjunge på stället. Där ska hon få lära sig den ädla konsten att göra riktig Ramen. 

Jag brukar verkligen inte titta på rom-coms över huvudtaget men eftersom jag är ett Japan-freak så blev jag lite intresserad av den här. Första halvtimman satt jag mest och var extremt irriterad på den dumma amerikanska bruden som kom och tog plats, men allt eftersom filmen fortskred började man få en förståelse för henne och vad hon ville uppnå.

The Ramen Girl är lättsam och trevlig, utan obehagliga element, men på samma gång ganska djup. Kanske över analyserar jag, men för att vara en rom-com eller ett romantiskt drama, så har den ett djup som jag finner många filmer saknar. Den vill säga något mer än bara 'må bra i kärleken'.

Slutsats: gillar man rom-coms så är det absolut något jag rekommenderar folk att se. Ett plus får den naturligtvis från mig för att det är väldigt mycket japanska i den och den utspelar sig i Tokyo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar