torsdag 13 oktober 2011

Äppelmuffins

Idag när jag kommer hem tänker jag nog baka äppelmuffins. Det har blivit lite av en ny hobby, det här med bakning. Dessutom är muffins kanske något av det godaste som finns.

Random bild på äppelmuffins
 Därför har jag letat upp det här receptet på äppelmuffins som jag kanske tänker pröva att baka.
~15 mindre muffins
Smet
62,5 g smör
0,8 dl strösocker
1 ägg
0,75 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
2,25 dl vetemjöl
0,75 dl mjölk (jag funderar på att prova med yoghurt istället)

Fyllning:
1 äpple
kanel och socker

Rör mjukt smör och socker till en smet. Ha i ägg, vaniljsocker och bakpulver och rör om. Tillsätt mjölet och mjölken (eller yoghurten). Rör ihop försiktigt till en jämn smet.

Häll i formar och tryck ner en lagom stor bit äpple. Strö över kanel- och sockerblandningen.

Grädda i mitten av ugnen på 175grader i 15min.

De går utmärkt att frysa stod det i receptet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar