måndag 5 september 2011

Långtråkigt

Mitt jobb är ofta väldigt långtråkigt. Det är mycket sittande och inget alls finns det att göra. Inte i form av uppgifter som är jobbrelaterade åtminstone. Jag har redan sökt upp litteratur på tips om hur man skriver en C-uppsats, ringt och skaffat mig en hemförsäkring med drulle till mitt nya boende och klippt sönder en ICA city-tidning för att tejpa in recept i min lilla matbok.

Nu har saker att göra tagit slut och jag kollar runt på random bloggar. Där hittade jag en lista och finns det någonting i den här världen som jag gillar så är det listor. So here goes.

Brukar du komma i tid?
Man skulle kunna kalla mig tidspessimist för jag har en tendens att tro att tiden försvinner för mig. Därför planerar jag resor och dylikt väldigt väl för att kunna vara i tid. För det allra mesta är jag för tidig till saker och ting. Det är trots allt bättre att vara för tidig än att behöva förklara varför man är sen.

Har du bra kondition?
Min kondition är nog rätt skrattretande vid det här laget. Jag har aldrig tränat i hela mitt liv om man bortser från att jag är uppväxt med hästar. Dock är jag inte helt säker på hur mycket kondition ridning egentligen ger.

När blev du fotad senast?
Jag blev fotad av någon annan senast i lördags på årtalsfesten. Jag hoppas innerligt att bilderna därifrån ska komma upp på facebook snart så jag kan spara ner dem till min dator. Min sminkning blev nämligen ruskigt bra om jag får säga det själv.

Hur känner du dig nu?
Den svåraste frågan av dem alla. Hur känner man sig egentligen? Jag känner mig just nu svagt illamående. Kan vara annalkande ångest. Bara jag skriver ordet kommer det upp lite mer inom mig. Fy sjutton. Men fysiskt sett är jag frisk och kry. Ingen förkylning på gång och inga övriga besvär. Ta i trä.

Vilken är den vanligaste färgen på dina kläder?
Hela min garderob verkar gå i svart och grått. Det har bara blivit så med åren som gammal synthare och popare. Jag försöker då och då spicea upp den med extrema färger vilket går så där. I lördags skaffade jag mig ett par senapsgula strumpbyxor som jag misstänker kommer användas ganska mycket nu i höst.

Kan du laga mat?
Mat är överlag ett gissel som jag har en hatkärlek till. Jag kan laga mat och gör det väldigt bra när jag väl gör det. Dessvärre hatar jag att laga mat till mig själv enbart vilket medför att jag inte äter som jag ska jämt. Ikväll blir det pasta och köttfärssås har jag i alla fall bestämt.

Vad pluggar du?
Jag pluggar ingenting för tillfället. Lär mig bara i livets hårda skola, som verkar vara extra hård för mig (åtminstone om man frågar mig). Det råkar vara så dårå att jag faktiskt är halvutbildad gymnasielärare i engelska. Så jag har faktiskt studerat lite tidigare. Nu vill jag helst sadla om och utbilda mig till socionom och bli kurator eller kanske sjuksköterska för att bli skolsköterska. Jag tycker om att ta hand om folk, okej.

En bild som jag inte tagit som jag faktiskt tycker jag blev lite bra på
Blir du bra på kort?
Om jag blir bra på kort? Nej, det blir jag verkligen inte. Jag kan inte hålla mig för skratt så fort en kamera kommer fram. Eller så råkar jag alltid säga något precis när bilden tas. Alternativt göra en ful min eller en konstig rörelse. De enda korten jag blir bra på har jag i regel tagit själv. Undantag finns naturligtvis.

När och var grät du senast?
Och här kom en jobbig fråga ja. Det var i lördags vid tvåtiden i en busskur vid Munkebäcksmotet. Jag grät för att jag pratade om mina känslor. Jag grät för att jag har känslan av att jag alltid förstör allt genom att bara vara jag. Det är en jobbig last att bära.

Var det pinsamt att svara på det?
Inte direkt pinsamt skulle jag säga. Snarare lite jobbigt, men man måste ju göra det man måste göra. Så enkelt är det.

Hade du en bra kväll igår?
Hualigen nej. Jag hade en riktig skitkväll. Eller ja, jag somnade på Max soffa och sov där tills han kom hem i princip. Tack och lov somnade jag och sov där tills han kom hem, skulle jag vilja säga. För fy fan vilken ångestdag igår var.

Vilken är din favoritdryck på morgonen?
Behöver ni ens fråga? Det är självklart en stor, rykande varm kopp kaffe med lite mjölk i. Gärna två föresten. Nej, om det ändå ska vara så säg tre. Jag älskar mitt morgonkaffe. Fast jag måste erkänna att ibland är det bara för gott med en kall energidryck av valfritt märke eller en cola. Gärna cola om man är bakis.

Min hemgjorda weirdomuffin och en kopp kaffe
Är du nyttig?
Nyttig? Vad är det? Att ställa en fråga på en fråga är min specialitet. Men tillbaks till svaret. Jag är nyttig i den mån att jag äter någorlunda bra mat, med undantag för kinakäk emellan varven. Tyvärr är jag en gottegris av stora mått och bullar, donuts och fikabröd förekommer ofta i min diet. Troligen lite för ofta.

Har du någonsin haft något jobb?
Om jag har. Jag har haft många jobb sedan jag slutade gymnasiet. Servitris, diskare, au-pair, tidningsbud och telefonförsäljare är några av dem. Sedan har jag vikarierat otaliga gånger som lärare på olika skolor och arbetat som privatlärare hemma hos folk. Nu sitter jag här i en reception och väntar på att något ska hända. Det får jag pengar för så jag klagar inte...mer än nödvändigt.

Är du blyg?
När jag var liten var jag väldigt blyg. Nu har jag kommit till insikt om att jag inte är så blyg egentligen. Jag har bara svårt att ställa mig till människor. När jag umgås med folk blir jag som de blir. Jag ändrar mig för att passa in. För mycket folk gör att kameleonten i mig blir förvirrad och jag nollställs. Det kan ses som blyghet och jag har till och med gått i en socialfobi grupp på grund av det. Det är dock inget jag lider av utan det är bara svårt att veta vem man är i en folksamling helt enkelt.

När gick du upp idag?
Idag spelade min väckarklocka en trudelutt ur Hotaru no Hikari för mig klockan fem. Då hoppade jag pigg som en mört ur sängen och sjöng mig ut i köket. Eller inte. Men upp tog jag mig om än lite släpigt och väldigt förvirrad.

Vilket tv-spel spelade du senast?
Måste man verkligen säga vilket tv-spel man spelade? Duger inte datorspel? Men okejdå. Det senaste tv-spelet jag spelade var Guitar Hero som min kära vän Tias har hemma hos sig. Jag bodde där en tid och då spelades det plastgitarr så mössorna flög.

Min karaktär i WoW som han såg ut innan han blev Goblin female
Vilket tv-spel är ditt favorit?
Fortfarande tv-spel alltså? Då måste jag åter igen svara Guitar Hero. Det är förvånansvärt kul att knappa i takt med musiken. Och vilken musik sen. Det finns några guldkorn där. Och om ni undrar så om man hade fått svara ett datorspel så hade jag sagt World of Warcraft. Jag har tagit ett upphåll på obestämd tid just nu för lusten tryter överlag, men det är kul när man väl har motivationen.

Vad krävs det för att du ska bli full?
Oj oj, ska ni försöka supa ner mig nu också? Det krävs inte så mycket nu för tiden vill jag lova. Tidigt i våras tog det bra mycket mer. Då kunde jag trycka i mig en tre-fyra öl och fortfarande vara helt okej salongsberusad. Då hade jag en liten toleransnivå. Sen slutade jag dricka ett tag och nu blir jag lite loj i bollen redan efter en stor stark. Men åh så gott det är med öl.

Har du spytt offentligt?
Det är en bieffekt av att bli förfull oftast och jag kan glatt säga att det var länge sedan det hände. Men ja, jag har spytt offentligt. Senast var på Arvika-festivalen.

Jag sover:
helst inte för det mesta. När jag sover brukar det vara ganska dåligt. Ibland sover jag dock väldigt bra och länge och mycket och det är skönt för man slipper tänka och känna.

Vad sade du senast?"En sekund så ska jag koppla dig." Mitt jobb kräver att jag säger i princip samma sak om och om igen. "Välkommen till *pip*" är nog det jag säger mest under min arbetsdag faktiskt.

Var du på festival i somras?
Det blev inga festivaler för mig alls i år. Jag har istället jobbat nästan hela sommaren och tjänat kosing så att jag kan...ja...spendera dem på trevliga onödigheter. Energidryck lägger jag stora pengar på varje månad.

Vem ringer du när du är arg eller ledsen?
Min första reaktion är att ringa Max. Han brukar vara sjukt dålig på att svara för han jobbar nästan alltid när jag är ledig och har möjlighet att ringa. Egentligen ringer jag nog ingen alls utan försöker skjuta undan mina känslor vilket aldrig fungerar.

Vad skulle du behöva nu?
Ett par fingervantar planerar jag köpa idag. Hösten har slagit till här borta i väst, speciellt på morgonen. Fast egentligen skulle jag behöva lite rådgivning och en stor dos med lycka. Kan någon skicka det till mig så vore jag glad.
Mina fina nya höstiga Vagabondskor som dessutom är sjukt sköna

Har du snygga skor? 
Ser ni inte det? Det är väl klart som fasiken att jag har snygga skor. Alla mina skor är snygga, annars skulle jag inte lagt ut pengar på dem. Att jag däremot är dålig på att använda alla mina fina skor är en annan femma. Faktiskt väldigt dålig till och med.

Vad var det första du sade i morse?
"Jag ska gå nu. Hejdå." var nog det första jag sa i morse. I alla fall vad jag kan minnas. Sen att jag har en tendens att prata för mig själv ganska ofta behöver vi inte gå in på. Det gör jag utan att tänka på det också så det är svårt att säga om det är högt eller bara i huvudet så här i efterhand.

Har du sovit i din egen säng i natt?
Nej, för se imorse vaknade jag i Max säng. Det gör jag nästan varje måndag och jag älskar det. Det tar udden av söndagsångesten lite. Att inte behöva åka hem då och göra sig redo för måndagen. Man kan helt enkelt nästan glömma måndagen och ha helg lite längre på det sättet.

Har någon annan sovit i din säng i natt?
Oj, det hoppas jag verkligen inte. Jag tror inte det heller för varför skulle någon göra det?

Har du körkort?
Jodå, det där körkortet lyckades jag ta för en herrans massa år sedan. På kortet är jag så fin, så fin. Undercut och syntetiska dreads till en hård sminkning. När jag använder det för att legitimera mig tittar folk lite extra för det ser knappt ut som jag längre. Men det är det.

Är du ensam nu?
Jag sitter här helt ensam i entrén bakom receptionsdisken. Bakom mig i sina arbetsrum sitter några av mina kollegor, om man nu kan kalla dem det. Ibland kommer det besök som jag måste prata lite med och någon gång om dagen kommer någon för att hämta sin post. För det allra mesta sitter jag helt ensam faktiskt.

Vad ser du fram emot mest denna veckan?
Det är en svår fråga. Jag skulle vilja säga det inplanerade IKEA-besöket som jag och Oscar ska på imorgon. Men samtidigt så är det ju inte direkt någon höjdpunkt så. Kanske fredagen för att man får helg. Det är kanske ett bättre svar. Eller nästa gång jag får träffa Max. Jag vet helt enkelt inte riktigt. Men vi kan säga IKEA för att svara något i alla fall.

Så där då. Då var intervjun över och alla kan gå tillbaks till det de gjorde innan. Jag ska gå tillbaka till att inte göra någonting. Kolla facebook en gång till kanske. Eller googla något annat random som jag förstunden känner är väldigt viktigt att veta.

Och för de som vill veta så hittade jag listan hos Caroline. Jag vet att Sandra också har svarat på frågorna dock, men då var jag inte på humör att göra den själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar