onsdag 10 september 2008

Movie vs. Book: Howl's Moving Castle


Idag kom Howl's Moving Castle och jag har precis läst ut den. Den var faktiskt underbart bra. Jag skulle nästan vilja gå så långt som att säga att den är bättre än filmen. Men för att vara ärlig så är de två helt olika saker. Filmen är baserad på boken men mycket fattas och nya element har tillkommit. Tillexempel så rasar ett krig i Ingary i filmen, något som inte återfinns i boken förutom i ett kort stycke där kungen av Ingary menar att Howl måste hitta hans bror för länderna runt hotar med att gå till krig och brodern är den som har hand om sådana saker. Howl är inte heller ett monster som han är i filmen vilket är det som hotar att förgöra honom, utan det är Witch of Waste som har en förbannelse på honom vilket gör att hon om den infrias kan komma åt hans hjärta. Detta är bara att nämna några av olikheterna. Eftersom att jag såg filmen först och läste boken sen så var det i början komplicerat att se händelserna (för många är faktiskt samma) objektivt, utan jag tänkte hela tiden på filmen. Men när de skilde sig radikalt, vilket inte tog lång tid, så fick jag även en ny bild av boken och i mina tankar är de nu två delar av samma sak. De är åtskilda och jag har två bilder av Sophie, Howl, Calcifer och alla andra, något som jag tycker är skönt. Det finns inget värre än när en film förstör en bra bok eller vice versa.
-----------------------------------------------------
Dylan mår bättre föresten. :) Han har inte spytt på några dagar nu och vi har börjat introducera hans vanliga foder igen. Min söta lilla flåsbaby!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar