onsdag 2 april 2008

Veckans lästrio: Geografiska platser

Vilka är dina tre favoriter bland skildringar av olika geografiska platser - och vad har du själv för relation till platsen!

Afrika, Botswana, i böckerna av Alexander McCall Smith om Mma Ramotswe och Damernas detektivbyrå. Det verkar så vackert, lugnt och varmt. När jag var liten var jag i Afrika. Första gången när jag var cirka 3 och andra gången när jag fyllde 7. Så jag ser det jag minns från mina resor där. Jag var dock inte där böckerna utspelade sig utan i Zimbabwe. 

USA, i alla Dean R. Koontz-böcker. Han är, enligt mig, skräckens mästare. (Kasta dig i sjön, Stephen). Jag älskar hans sätt att beskriva platserna i böckerna. De är alltid både vackra och skrämmande på samma gång. 

London, i Oscar Wildes mästerverk The Picture of Dorian Gray. Man måste nog läsa den på engelska för att göra den rättvisa. För Mr Wildes språk är något av det vackraste som finns! Jag misstänker att det kan kännas lite klyschigt på svenska, men på engelska är boken poesi. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar