måndag 4 februari 2008

BOKFEMMAN V.6

Veckans tema för bokfemman är serier. Nämn din topp 5 av serier.

  • Millenium-serien av Stieg Larsson. Jag lyssnade mig igenom serien på några få dagar. Det gick inte att slita sig. Den var beroende framkallande. Det gick nästan så långt så att Lisbeth Salander blev min idol. Nu är det bara till att vänta på filmatiseringarna.
  • Harry Potter serien av J.K. Rowling. Jag älskar Harry Potter. Det började när jag fyllde 15 och sedan dess har jag läst alla böcker, först på engelska och sen på svenska. Jag avgudar verkligen allt som har med Harry Potter att göra. Tyvärr har jag inte vågat läsa sista än. Jag arbetar upp mitt mod för att klara slutet. Det betyder också på ett sätt slutet på en lång och trogen vänskap.
  • Homan-deckarna av Jan Mårtensson. Jag ser det som en serie trots att de inte bygger på varandra. Älskar karaktären Johan Kristian Homan som sitter i sin lägenhet i gamla stan och dricker dry martinis, som älskar atikviteter och alltid hamnar i 'trångsmål' eller vad man säger. :) Helt fantastiskt sköna och avkopplande böcker. Perfekta för en dag på stranden.
  • Damernas Detektivbyrå serien av Alexander McCall Smith. Jag ser framför mig det Afrika jag minns från min resa dit i sju års åldern. Värmen som dallrar och sanden som trampas upp i moln på vägarna. Träden, djuren och människorna. Det är underbara böcker som jag verkligen njuter av att läsa.
  • Annika Bengtson serien av Liza Marklund. Yepp. I'm quite the fan. :) Gillar sättet hon skriver på och att de är så spännande. Annika är en fantastisk karaktär. Vad mer finns det att säga?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar