onsdag 7 september 2011

Konsten att lyckas med sina studier


Jag säger bara 'Oh Lord' vad jag har sökt utbildningar för den här terminen. Tyvärr så är alla "sena anmälningar" vilket minskar mina chanser markant till att faktiskt komma in. Åtta stycken ligger i min lista på studera.nu och de två sista är fortfarande under 'handläggning'. Resterande sex står jag som reserv på. Där är det bara att hålla tummarna. Jag måste erkänna att jag inte ser någon större möjlighet till att 101 personer ska tacka nej till en reservplats så att jag kommer in. Hoppet finns där dock. På några utbildningar likar jag bland topp tio i reservplats.

Även om jag inte kommer in på någon utbildning den här hösten, vilket jag fortfarande hoppas på, trots de låga chanserna, så är motivationen till studier jag just nu har till och från, ett väldigt välkommet element. Det finns nämligen en liten C-uppsats som skulle kännas bra att ta itu med.

Så i morse när jag packade min väska för att åka till jobbet såg jag 'Konsten att lyckas med sina studier' av Bosse Angelöw liggandes i en av pappershögarna på skrivbordet. Till min häpnad la jag ner den i väskan med tankar om att den kanske kan hjälpa mig i mitt sökande efter någonslags väg till en färdig C-uppsats.

Bra bok om man vill bli bättre på att studera
Efter att jag sminkat mig färdigt på bussen (För er som läser metro finns en underhållande diskussion via insändare angående personlig hygien i lokaltrafiken. Jag ställer mig utanför den. Det finns inga regler för att man inte får sminka sig på bussar och tåg. Däremot tycker jag att det kan kännas lite äckligt att klippa eller fila naglarna. Men jag bryr mig nämnvärt egentligen.) satte jag mig och läste i boken och insåg till min förvåning att jag kunde koncentrera mig på det.

Vilken underbar känsla. Jag säger bara att det finns inget skönare än när man helt plötsligt kan koncentrera sig på en och samma sak en längre tid. Helt ofattbart skönt och behövligt i min ganska kaotiska värld. Boken är dessutom bra och har dessutom fått mig, om möjligt, ännu mer motiverad till studier. Så nu sitter jag här och studerar boken om att studera rätt. Tränar på den som ger mig råd.

Så ett tips alla som studerar och känner att de inte riktigt vet vad de egentligen håller på med. (För det är inte alltid lätt att veta. Man har pluggat så länge man kan minnas men gör man det verkligen bra?)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar