torsdag 19 maj 2011

Himlen är oskyldigt blå




I förrgår såg vi en riktigt bra film jag vill tipsa om. Himlen är oskyldigt blå heter den och jag kan erkänna att det är den bästa svenska film jag sett sedan Låt den rätte komma in.


"Det är sommar och året är 1975. Martin går ut andra ring och flyr betongen i stan för ett sommarjobb på Sandhamns exklusiva seglarrestaurang i skärgården. En helt ny värld öppnar sig för Martin.

Han blir omhändertagen av restaurangchefen Gösta, en playboy i centrum av den svenska societeten, och möter samtidigt den stora kärleken. Men bakom den glamorösa fasaden i skärgårdsidyllen döljer sig en helt annan verklighet.

Innan Martin riktigt förstår vad som har hänt befinner han sig mitt i ett av de största skandalerna i svensk kriminalhistoria. Himlen är oskyldigt blå är baserad på den sanna berättelsen om det största narkotikatillslaget i svensk kriminalhistoria när den så kallade Sandhamnsligan sprängdes 1975."

(lånat från tyckomfilm.se)


Filmen har en underbar känsla rakt igenom och Bill Skarsgård är fantastisk som Martin. Jag kan säga att åtminstone jag blev lite kär. Eller lite och lite...ganska mycket förälskad i den gängliga pojken med det vackra leendet och de uttrycksfulla ögonen. Damn.

Så alla som vill ha en bra film som skriker sommar. Himlen är oskyldigt blå!

Det är också en väldigt vacker låt av Ted Gärdestad som jag förtillfället mer eller mindre har på repeat. Den får mig att vilja skratta och gråta samtidigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar