tisdag 20 maj 2008

Boklista

Vilken är den första bok du minns du läste & tyckte om?
Vilken otroligt klurig fråga. Jag började läsa när jag var fem och innan jag var nio hade jag läst väldigt många böcker. Den enda som jag minns att jag älskade är 'Den första julen' som handlar om Jesus födelse ur flickan Leas perspektiv. Sen vet jag att jag läste en annan bok om Jesus i samma veva. En med yttepytte text men som jag inte kunde slita mig från. Jag kan nog ha varit runt 8. :) När jag var 8 läste jag även nya testamentet. Och ärligt så vet jag inte om jag är troende eller ej. Who knows? 


Läser du serietidningar eller manga & isåfall vilka?
Jag älskar Asterix-serierna. De är nog mina absoluta favoriter. Jag har faktiskt inte läst Manga, bara kollat. Kalle Anka, Katten Gustaf och Min häst är lite kul också. Men bara lite. ;)


Läser du ”allt” – dvs gärna på mjölkpaketen & sånt?
Jag läser verkligen allt. Paket, reklamskylter, affischer, böcker, tidningar. You name it. Sen om jag gillar vad jag läser, det är en annan sak.


I vilka omgivningar läser du helst? På bussen, i bilen? Fåtöljen? Sängen?
Det är väldigt olika. Jag läser bäst hemma när jag är ensam. Sittandes i soffan eller i fåtöljen. I sängen har jag en tendens att somna ganska snabbt. Om inte boken är grymt spännande det vill säga. Kurslitteraturen läser jag vid ett bord. Lättare då man måste göra noteringar. 
Jag älskar dock att läsa i bilen också. Uppkrupen i framsätet, gärna med benen i kors och djupt insjunken i en bra bok medan bilen tar mig långt långt bort.

Vad är det bästa att dricka/äta till en riktigt bra bok?
En glasflaska loka på sommaren, gärna med päronsmak. Under de lite kyligare årstiderna är det te för skönlitteratur och kaffe för kurslitteratur. 


Är du med i någon bokklubb?
Nej, det är jag inte. 


Lånar du ofta på biblioteket?
Jag brukade göra, men jag glömde några böcker i samma veva som vi flyttade och nu har jag en skuld som jag inte har betalat tillbaks. :P Men när jag inte har den så lånar jag massor. 


Handlar du böcker på nätet & isåfall var? Brukar du jämföra priser?
Jag handlar bara böcker på nätet. Hur skönt det än känns att kolla i bokhandeln och den där känslan av att ha boken väntandes i väskan, så är priserna på internet mer fördelaktiga för en student. Adlibris och Bokus är väl de som styr och självklart jämför jag priser, men även leverans tid. Tycker det är värt några kronor extra om man får den någon/några dagar tidigare. Det är ju inte så gigantiska skillnader.  


Vad föredrar du - pocket eller inbunden?
Pocket. Behändigt och bra. Lätt att ta med och väger inte så mycket så man kan ligga på rygg med boken över sig och läsa.


Hundörar du? Skriver i marginalen?
Jag viker hundöron i mina böcker. Älskar när det blir lite slitage på böckerna. Men självklart beror det på boken. Min Shakespeares samlade verk på engelska från början av 1900-talet får minsann inga hundöron, medan mina Harry Potter böcker är väl vikta. :) 


Tjocka eller tunna böcker?
Älskar tjocka böcker om de visar sig vara bra. Det finns inget värre än när en bok tar slut... och man inte är riktigt redo för det.


Vilken är den senaste boken du läst & tyckt om?
Den första delen av Dean Koontz triologi om Frankenstein. Frankenstein - Den förlorade sonen, heter den. 


Vad läser du just nu?
Kurslitteratur, Harry Potter och de vises sten (JK. Rowling) och Molnfri Bombnatt (Vibeke Olson).


Nämn någon bok du tyckte var hopplöst dålig! Eller värre ändå: tråkig!
Jag slutar oftast läsa när jag uppfattar boken som tråkig eller dålig. Tycker inte det är värt att spendera tid på den. Dock så har vissa böcker chockat. När jag läste Jane Eyre första gången hatade jag den och nu när jag var tvungen att läsa den i engelska B-kursen i höstas älskade jag den. 



Tvingade du dig igenom den ändå?
Nej, som sagt. Dock är jag öppen för att försöka igen längre fram! :)


Fem böcker du älskar?
Harry Potter - böckerna är ju 7 böcker. Men nog älskar jag dem alltid. Annars älskar jag; The Picture of Dorian Gray - Oscar Wilde, Fånga Natten - Dean Koontz (och alla andra av honom) och Jane Eyre - Charlotte Brontë. Räkna som ni vill. För mig blir det...inte fem.


Favoritförfattare?
Damn you!! J.K Rowling och Dean Koontz.. säger vi.


Någon som du gärna skulle vilja läsa, men inte kommit dig för?
Stephen Kings triologi 'Det mörka tornet' ligger högt på min lista. 


Läser du faktaböcker? Vilka genrer föredrar du?
Jag läser ju kurslitteratur, men annars läser jag skönlitterära skildringar av Andra Världskriget.



Om en bok blivit film: läser du helst boken först & ser filmen sen, eller tvärtom?
Jag vill läsa boken först och se filmen sen. Då har jag en egen uppfattning och tolkning. Filmen är ju någon annans tolkning och den kan man ju bearbeta bättre om man har en egen. En film kan förstöra en bra bok, men en bok kan inte förstöra en film. Okej, så jag gillar böcker mer än film!


Om du ”upptäcker” en bok via film, brukar du läsa den då? Alltså om du inte visste att den fanns som bok innan.
Ja. Den oändliga historien - Michael Ende är ett exempel. Sen skulle jag vilja läsa The Ninth Gate som jag sett som film.


Favoritfilm (baserad på bok)?
En till svår. Första tanken var Harry Potter, men filmerna är inte SÅ bra. Jag gillar ju Den oändliga historien väldigt mycket och Sagan om Ringen. 



Läser du lyrik? (Ge gärna exempel)
Inte alls.


Har du dolt vad du läser nångång? För att du kanske känt dig ”nördig” eller nåt sånt?
Nej. Jag är redan nördig. :P


Känner du nånsin stress över alla böcker du skulle vilja hinna med att läsa, men inte hinner?
Nej, jag har gott om tid. Ett helt liv faktiskt. 

Tycker du att det saknas nått i bokutbudet?
Jag vet ärligt inte. 


Din relation till böcker i stort! Vad vore världen - & DU - utan böcker?
Jag skulle inte finnas utan böcker. Obefintlig. Världen skulle vara en plats utan fantasi och skönhet. Den skulle vara mörk, frustrerande och stressad. Det är vad jag tror. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar