torsdag 8 maj 2008

Bokenkät

Sucker för listor och frågor som man är så kunde jag inte motstå den här bokenkäten när jag ramlade över den på Fröken Ninas blogg. Yey. Kungligt tidsfördriv. 

1. Vilken bok läste du senast?

Åh. Den senaste boken jag läste ut var Harry Potter och dödsrelikerna. Så sorgligt att äventyret nu har nått sitt slut! Jag vill ha mer och mer och mer och mer. Så mycket mer! Tyvärr kan man inte få allt man önskar. Nu återstår bara att vänta på de sista 3 filmerna. Film 6 och de två filmerna 7:1 och 7:2. :)


2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
Jag började nästan genast efter att jag läst ut den sista Harry Potter-boken med att läsa den första. Harry Potter och de vises sten. Jag läser faktiskt några stycken böcker just nu. Molnfri Bombnatt av Vibeke Olsson. Frankenstein av Dean Koontz. Men dessa ligger på lut. Så jag vill nog inte påbörja någon ny än. Men när jag väl gör det så är jag himla sugen på Stephen Kings romansvit Det mörka tornet. 

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Det är övervägande manliga författare. Har bara cirka 10 olika kvinnliga, medans det finns gott om män!

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker “nu har jag kommit en fjärdedel”, “en tredjedel”, “hurra! hälften!” osv?
Jag räknar sidorna. Kollar hur många sidor det är i boken och sen vet jag ungefär hur långt jag har kvar. 


5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
Bloggar, tidningar, baksidor. Sen är läser jag gärna fler böcker av samma författare. Så om jag hittar en som jag gillar läser jag många av dens verk. 

6. När blir en bok för lång?
En bok är aldrig för lång. Blir boken tråkig så kan man strunta i att läsa den. De bästa böckerna har lite "tyngd". :) Åtminstone 500sidor är att föredra. Då vet man att man inte behöver skiljas på ett tag. 

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
Jag läser mer än gärna på engelska. Tyvärr är dock böcker billigare på svenska, vilket ofta gör att jag läser dem på just svenska. Är boken ursprungligen på engelska så förlorar den så mycket när man översätter den. 

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
Jag har försökt övertala alla att läsa Dean Koontz. Dessvärre så är det inte så många av mina vänner som gillar att läsa. PUNKT. :(

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?
Ja, verkligen. Det är bara slöseri med tid att sitta och jobba med något man märker att man inte kommer få ut något från. Undantaget är ju kurslitteratur som måste läsas hur tråkig den eventuellt är. Dock har jag bara råkat på en riktigt tråkig bok hittills. :) 

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
Det är nog skräck skulle jag tro. Älskar nämligen skräck. Har säkert minst 15 böcker av Dean Koontz och en massa av diverse andra författare. Annars är det en salig blandning av fantasy, romaner, deckare och klassiker. Det enda jag inte har en enda av är chic lit. Det har aldrig riktigt varit min kopp te.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar