fredag 28 mars 2008

Veckans lästrio

Jaha. Jag är inte så bra på att komma ihåg saker och vara kontinuerlig när det gäller grejer, men nu ska jag göra ett ärligt försök. Petra har kommit på Veckans lästrio som verkar kul. Det är lite som Bokfemman, fast tre istället. :) Ett tema som man ska berätta sina favoritböcker på och motivera. So, here we go!

"Årets första lästrio är, så här i påske-krims efterdyningar: Vilka tre deckarhjältar/hjältinnor är dina favoriter!"

1. Sherlock Holmes. (Sir Arthur Conan Doyle). Jag har alltid älskat Sherlock Holmes. Kom på böckerna när jag gick i 7an på högstadiet. Jag tokläste allt jag fick tag på och har nog läst de flesta böcker och noveller. Ibland återvänder jag och läser om vissa historier. Älskar den kallt beräknande privatdetektiven och hans lite mer nervösa vän Dr. Watson. 

2. Johan Kristian Homan i Gamla Stan. (Jan Mårtensson). Den här gubben är tokskön. Han sitter med sin siameskatt Cleo i sin lägenhet i gamla stan och pimplar Dry Martini, handlar med antikviteter och lyckas alltid ramla in i någon spännande mordgåta. Jag älskar dessa böcker och har nog snart läst alla även här. Och det har blivit ett par då Jan Mårtensson började skriva om herr Homan i början på 70-talet (om jag inte missminner mig). 

3. Lisbeth Salander. (Stieg Larsson). Jag älskar Millenium-böckerna och främst av en anledning. Lisbeth Salander är min stora idol. Hon är den hon är och skäms inte för det. Hon är dessutom skönt geekig och en riktig surpuppa. Ett plus för att hon lyckas överleva att bli skjuten i huvudet och nergrävd. :O Nej, hon är helt enkelt stört cool. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar