onsdag 16 januari 2008

The Year in Books

Januari: Shabby Chic, av Rachel Aswell. Just nu är jag inne i en inredningsbubbla. Allt är jättekul och jag har en massa idéer. En av mina favorit inredningsstilar är shabby chic, så varför inte lära sig lite mer?
Februari: Levande Bete, av P.J. Tracy. Februari är alltid den tråkigaste månaden. Man är trött på vintern (och i det här fallet regn och rusk) och vill bara ha sommar. Därför är en deckare något att ha. Man kryper upp i soffan med en filt och en kopp te och glömmer allt omkring sig.
Mars: Humorous Stories and Sketches, av Mark Twain. Ett bibliotek av noveller och sketcher kan inte vara dåligt som lärare. Det är kul och lärorikt!
April: Aktivering: Smart lek med din hund, av Nina Roegner. I april kommer våren och då går man ut och leker mer. Så varför inte en bok om lekar med sin hund? Baby Dylan måste ju också få ha det kul! :)
Maj: Svenska Skrivregler. Det kommer antagligen vara dags att lämna in en massa uppsatser i kurserna jag läst under våren. Då kan svenska skrivregler komma väl till hands.
Juni, Juli, Augusti och September: Det mörka tornet-serien av Stephen King. Består av böckerna; 'Revolvermannen', 'De tre blir dragna', 'De öde landen' och 'Magiker och Glas'. På sommaren vill iallafall jag ha deckare eller skräck att läsa liggandes på en filt i solskenet, eller i soffan inne medans regnet forsar ner ute. Jag såg en artikel om böckerna i tidningen för ett tag sedan och blev intresserad. Den MÅSTE läsas. Ja, jag älskar skräck!
Oktober: Much Ado About Nothing och Hamlet, av William Shakespeare. Det är lite pinsamt, men jag har planer på att skriva om Shakespeare i min C-uppsats i Engelska. Vi får se hur det går...men böckerna kan man ju köpa ändå. Jag har en stor gammal volym från början av 1900-talet med alla hans verk. Det är inget man vill markera och skriva i..!
November: Writing Short Stories, av Ailsa Cox. Att skriva noveller är roligt och det kan vara väldigt bra att veta hur man skriver en bra novell. Lärar-relaterad med andra ord.
December: Collected Short Stories of Roald Dahl. Kommer ihåg 'Häxorna' och 'SVJ' som jag fick höra som barn. Roald Dahl är en mästare på att berätta. Noveller är trevligt att läsa och bra skolmaterial.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar